42V=/220V 50Hz 500VA
Przeznaczenie i uwagi eksploatacyjne
Przetwornica jest przeznaczona do zasilania odbiorników energii elektrycznej o mocy do 500W oraz znamionowym napięciu pracy 220V i częstotliwości 50Hz przy pomocy źródła napięcia stałego 42V, jakim jest akumulator ołowiowy. Znajduje zastosowanie w miejscach, gdzie nie ma dostępu do sieci elektroenergetycznej, lub w sytuacjach awaryjnych, gdy przy zaniku napięcia sieci niezbędne jest zastępcze źródło o identycznym napięciu. Przykładowymi miejscami zastosowań przetwornicy mogą być kampingi, obozowiska, parkingi, place i stoiska handlowe, a także obiekty, gdzie konieczne jest oświetlenie awaryjne wzgl. podtrzymanie funkcjonowania instalacji alarmowych lub innej specjalistycznej aparatury rozmaitego przeznaczenia. Przetwornica może służyć do zasilania oświetlenia, drobnych domowych urządzeń elektrycznych, radioodbiorników, większości typów odbiorników TV, magnetofonów, magnetowidów, urządzeń nagłaśniających, reklam świetlnych, komputerów, itp., przy czym warunkiem poprawnej eksploatacji jest nie przekroczenie mocy znamionowej przetwornicy.
Podstawowym sposobem zasilania przetwornicy jest bezpośrednie połączenie jej zacisków z elektrodami akumulatora samochodowego. Połączenie to winno być zrealizowane możliwie krótkimi, izolowanymi przewodami o przekroju nie mniejszym, niż 5mm2. Bardziej racjonalnym technicznie ze względu na straty energii jest przedłużanie wyprowadzeń 220V przetwornicy, aniżeli jej doprowadzeń 42V. Niezwykle ważnym jest przestrzeganie biegunowości dokonanego przyłączenia t.zn. kolor czerwony przyłącza oznacza biegun + (dodatni) akumulatora. Włączenie odwrotne grozi awarią przetwornicy, a przynajmniej przepaleniem bezpiecznika 25A.
W procesie eksploatacji przetwornicy należy wziąć pod uwagę, że w przypadku obciążenia jej n.p. żarówką 220V 100W prąd pobierany z akumulatora wynosi ok. 2,7A. Odpowiednio przy dwóch takich żarówkach prąd wyniesie ok.5,4A i t.d. Łatwo wyliczyć, że ok. 20 godzin świecenia żarówki 100W wymaga 20g x 2,7A = 54 amperogodzin, a więc około 100% pojemności w pełni naładowanego typowego akumulatora o znamionowej pojemności 55Ah.
Celem uniknięcia sytuacji całkowitego wyładowania akumulatora, grożącej jego uszkodzeniem - przetwornica samoczynnie wyłącza się przy obniżeniu się napięcia akumulatora do poziomu 37V, uprzednio ostrzegając także odnośnym żółtym światłem sygnalizacji osiągnięcie poziomu 39V.
Nie wolno eksploatować przetwornicy w warunkach jednoczesnego ładowania akumulatora przy włączonym silniku samochodu, gdyby napięcie ładowania przekraczać miało 53V. Przekroczenie tego napięcia w górę również powoduje samoczynne wyłączenie się przetwornicy.
Przetwornica winna być eksploatowana w miejscu suchym, chłodnym i przewiewnym w położeniu zbliżonym do poziomego. Należy chronić ją przed działaniem słońca oraz ewentualnie ciepła z rozgrzanej komory silnikowej samochodu, przeważnie mieszczącej akumulator. Niedopuszczalne jest stawianie przetwornicy na trawie lub glebie oraz w sposób zasłaniający otwory wentylacyjne w obudowie.
Instrukcja obsługi
Dane techniczne
napięcie zasilania | 37÷53V |
napięcie wyjściowe | 220V |
częstotliwość napięcia wyjściowego | 50Hz ± 1Hz |
moc maksymalna | 500W |
sprawność przy mocy maksymalnej | ok. 93% |
zalecany bezpiecznik topnikowy | 25A |